Search

지난전시 다채로운 전시 작가 작품! 아트 플랫폼 서울갤러리

 

니키리 《파츠: 다시 보기》

Nikki S. Lee 《Parts : Revisited》

  • 작가

    니키리

  • 장소

    VSF

  • 주소

    서울 용산구 독서당로 79 (한남동)

  • 기간

    2023-09-05 ~ 2023-10-14

  • 시간

    9:00 ~ 9:00

  • 연락처

    070-8884-0107

  • 홈페이지

    http://www.vsf.la

  • 초대일시

    2023-09-05

  • 관람료

갤러리 가기
베리어스 스몰 파이어스는 니키리의 개인전 《파츠: 다시 보기》를 개최한다. 이번 전시는 2019년 VSF LA의 개인전 이후 갤러리와 함께하는 작가의 두 번째 전시이며 작가와 함께하는 오프닝 리셉션이 준비되어있다.

<파츠> 시리즈는 2002년부터 2004년까지 뉴욕에서 촬영한 시리즈로 다면적인 자아에 대한 탐구이다. 이 시리즈는 2002년 처음 선보인 이후 타인과의 관계가 정체성에 미치는 영향을 탐구한 선구적인 작품으로 자리잡았다. 찰나의 순간을 포착한 듯한 스냅 사진에 등장하는 작가는 때때로 카메라를 정면으로 응시하거나 화면 밖의 먼 곳을 응시하고 있다. 스냅 사진에 등장하는 작가는 남성으로 추정되는 파트너를 모든 사진에서 잘라낸다. 그녀는 카메라 렌즈를 직접 응시하며 그녀의 감정과 표정이 모든 장면에 고스란히 담겨있다.

개인과 타인 관계 속에 한 개인이 어떤 사람일까를 생각하면서 자연스럽게 〈파츠〉가 만들어졌다. 작가는 선별된 각 장면에서 상대방의 이미지를 물리적으로 잘라내어 두 사람의 친밀한 관계 혹은 군중 속 다양한 양상의 관계를 암시적으로 보여준다. 이러한 ‘극단적인’ 절단은 사라진 (혹은 존재하지 않는) 중요한 상대에 대해 호기심을 갖게 만들며, 사라진 남성의 존재가 장면에 등장하는 여성(작가)에게 어떤 영향을 미칠 수 있는지에 대해 이야기한다. 그리고 결국 타인의 부재는 관계를 통해 자신을 볼 수 있음을 드러낸다.

각 장면마다 보이는 세 개의 흰색 테두리는 이미지가 디지털 변형 되지 않았음을 보여준다. 오히려 물리적으로 잘린 일종의 ‘부분’사진은 사라진 혹은 없어진 내러티브에 초점이 맞춰져 있다. 이러한 단절은 흔적만 남겨진 관계를 상상하게 만들며, 연출된 장면의 빈틈을 채우도록 한다.

연출된 연극과 찰나의 순간에 포착된 사진 사이를 오가는 파츠 시리즈는 오늘날 소셜미디어에 넘쳐나는 ‘만들어진 혹은 조작된’ 셀피 이전에 우리 자신의 사적인 순간과 이를 둘러싼 관계들을 어떻게 묘사하는지 단면적으로 보여준다. 또한, 각 장면의 물리적 절단은 손쉽게 편집된 이미지들로 넘쳐나는 오늘의 일상이 쉽게 소비되는 조작된 방식을 들추어 낸다.



Nikki S. Lee
Part (2), 2003
Digital C-print mounted on aluminum panel
50 x 46 5/8 ins
127 x 118.43 cm
Edition 1/2 + 1 AP
(NSL001)


Nikki S. Lee
Wedding (8), 2005
Digital C-print mounted on aluminum panel
50 x 38 1/2 in
127 x 97.8 cm
Edition 1/2 + 1 AP
(NSL013)


Nikki S. Lee
Part (3), 2003
Digital C-Print
30 x 23 5/8 in
76.2 x 60 cm
Edition 2/3 + 2 AP
(NSL088)

Nikki S. Lee
Part (3), 2003
Digital C-Print
30 x 23 5/8 in
76.2 x 60 cm
Edition 2/3 + 2 AP
(NSL088)

Nikki S. Lee
Parts (10), 2003
Digital C-Print
29 7/8 x 33 in
76 x 83.8 cm
Edition 1/3 + 2 AP
(NSL091)



Various Small Fires is pleased to present an intimate historical survey of Nikki S. Lee’s iconic Parts series. This exhibition marks the artist’s second with the gallery and Lee’s first presentation with the gallery in her hometown of Seoul, South Korea.

Nikki S. Lee’s Parts, shot in New York between 2002 and 2004, is an exploration of the multifaceted self. Lee first exhibited the series in New York City in 2002 and since then it has been historicized as a trailblazing body of work that investigates the impact of relationships on identity. Appearing in seemingly candid snapshots, Lee at times stares directly into the camera or gazes into the distance. The images often include traces of her (presumably male) partner, but the focus remains on Lee’s emotions and expressions captured within the scene.

Lee physically slices the image of her partner out of each curated scene that hints at their intimate dynamics. The excisions enable the viewer to be inquisitive about the missing (or nonexistent) significant other and ponder upon how male identity may affect the woman who is presented in the scene by herself. In turn, the absence of the other reveals that through interpersonal relationships, one is able to see oneself. The three white borders left after Lee’s cut in each print show that images are not digitally altered in the camera or computer. Rather, Lee shows more interest in the physical activity of cutting photographs and
presenting them as ‘partial photographic narratives.’ It enables the viewer to imagine the relationship, inciting the viewer’s own personal history to fill in the gaps presented in Lee’s staged scenes.

Part theater, part candid camera, this media series most strikingly anticipates how we today, in the era of constructed selfies on social media, portray our own private moments and relationships. Lee’s physical cutting precedes the act of digitally cropping an image, each manipulating how the wider public consumes and gains access to the intimate lives of others.

Nikki S. Lee (b. 1970, Geochang, South Korea, lives and works in Seoul) has held solo exhibitions at GAK, Bremen; Kemper Museum of Contemporary Art, Kansas City; Cleveland Museum of Art; Institute of Contemporary Art, Boston; Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco; and Museum of Contemporary Photography, Chicago. Her works have been included in group exhibitions at Museum of Modern Art, New York; Metropolitan Museum of Art, New York; Art Institute of Chicago; San Francisco Museum of Modern Art; National Gallery of Art, Washington D.C.; Museum of Fine Arts, Houston; Leeum, Samsung Museum of Art, Seoul; Gwangju Biennale; Istanbul Biennial; Liverpool Biennial and more. Her works are in the collections of major museums, including the Museum of Modern Art, New York; Metropolitan Museum of Art, New York; Solomon R. Guggenheim Museum, New York; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Los Angeles County Museum of Art; Hammer Museum, Los Angeles, San Francisco Museum of Modern Art; Hirshhorn Museum & Sculpture Garden, Washington D.C.; National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul; and Museum of Contemporary Art, Busan.


 
  • 등록된 댓글이 없습니다.

Go Top