Search

현재전시 다채로운 전시 작가 작품! 아트 플랫폼 서울갤러리

 

박경률 개인전 : "Tense"

Park Kyung Ryul's Solo Exhibition, "Tense"

  • 작가

    박경률

  • 장소

    두산갤러리 뉴욕

  • 주소

    533 W 25th Street, New York, NY 10001

  • 기간

    2020-09-10 ~ 2020-10-17

  • 시간

    9:00 ~ 9:00

  • 연락처

    02-708-5050

  • 홈페이지

    http://www.doosanartcenter.com/

  • 초대일시

  • 관람료

  • 지역

    해외(533 W 25th Street, New York, NY 10001)

갤러리 가기
DOOSAN Gallery New York is pleased to present Park Kyung Ryul’s solo exhibition, Tense, from September 10 to October 17, 2020. Park was selected to be a part of the DOOSAN Residency New York program through an open call in 2019 and will present paintings along with an array of objects in this exhibition.
 
Refusing the idea of painting solely confined in a canvas, Park has been investigating ways to expand her art beyond its borders. She views the elements of painting—form, composition, each brush stroke, and lumps of paint—as independent objects and brings them into the exhibition space. The implication of this viewpoint is to tear down the hierarchy and narrative of painting and to even out the elements that structure the painting. Beyond merely expanding upon artistic mediums of expression, Park’s concept of ‘Sculptural Painting’ seeks “to expand the idea of looking at paintings.”1) In that vein, Park’s works present the exhibition as a piece of painting by pushing the boundaries of a flat space of canvas to a physical space, offering a new perspective towards painting.
 
Based on this concept, the exhibition sheds light on the tense of the painting. Park defines time as a progression from the start of her intuitive work process to the moment the viewer encounters the completed piece. The completed piece comes to represent the time stood as a perfect form; it becomes a present continuous form through its interaction with the viewers. Therefore, Tense conveys the meaning of an ongoing time of a painting as the viewer creates new moments while they navigate around the objects, representing elements of painting, scattered throughout the exhibition space. ‘Tense’,2) which carries dual meanings, also reflects the moment of tension aroused whenever the viewers are eschewing the objects laid on the floor. This sense of tension creates an opportunity for the viewers to reconsider the temporality of painting through their experience.
 
1) Lee Hyun, “Artist Inside: Untitled…, Landscape of Intuition” Art in Culture. February 2019.
2) The English title of this exhibition employs two meanings of ‘tense’: tension and time.
 
Park Kyung Ryul (b.1979) received a B.F.A and an M.F.A in Fine Arts from Hongik University, and an M.F.A from Chelsea College of Arts. She has held solo exhibitions at DOOSAN Gallery Seoul (2020, Seoul), Baik Art Seoul (2019, Seoul), Lungley Gallery (2018, London), Madame Lillie Gallery (2017, London), and SIDE ROOM Gallery (2017, London). She has also participated in group exhibitions at Gyeonggi Museum of Modern Art (2020, Ansan), Culture Station Seoul 284 (2020, Seoul), Ilmin Museum of Art (2019, Seoul), Mine Project (2019, Hong Kong), Beijing Commune (2019, Beijing), SongEun Art Space (2018, Seoul). She was awarded the SongEun Art Excellence Award in 2018, and also participated in SeMA Nanji Residency and MMCA Residency Goyang. Park is currently staying in New York as a Fall 2020 DOOSAN Residency New York artist.
 
 
 
 
두산갤러리 뉴욕은 2020년 9월 10일부터 10월 17일까지 박경률의 개인전 ⟪시제 (時制) Te​nse⟫를 개최한다. 2019년 두산레지던시 뉴욕 입주작가 공모에 선정된 박경률은 이번 전시에서 회화와 함께 조각 오브제를 선보인다.
박경률은 회화를 캔버스 화면 안으로부터 외부로의 확장을 시도해왔다. 그는 회화를 구성하는 형상, 구도, 붓질, 물감 덩​어리 등과 같은 요소들을 각각 독립된 오브제로 바라보고 실제 전시 공간으로 불러온다. 이러한 시각은 회화 요소들 간의 위계와 서사를 허물고, 서로에 대해 균등하게 접근하려는 시도이다. 박경률이 제안하는 ‘조각적 회화’는 회화에서 조각으로의 매체의 전환이 아니라, “회화를 바라보는 사고의 확장”1) 을 의미한다. 그리고 전시 공간을 한 점의 회화로 인식하고 회화의 평면 공간을 전시 공간으로 확장함으로써, 회화에 대한 새로운 관점을 제시한다.
 
이번 전시에서는 박경률의 ‘조각적 회화’ 개념과 함께, ​회화의 시제(時制)에 주목한다. 그에게 회화의 시제는 작가가 직관적​으로 작업하는 과정에서 나타나는 시간성으로부터 완성된 작업과 관객이 마주쳤을 때 발생하는 시간성으로 이어진다. 전시에서 보여지는 회화는 이미 완료되어 멈춰진 것 같지만, 관객들과 서로 마주하며 계속 진행된다. ⟪시제 (時制) Tense⟫는 관객들이 전시 공간에 흩어진 오브제인 회화의 개별 요소들 사이사이를 지나면서 새로운 순간들을 생성하며, 회화의 시간이 멈춰 있지않고 계속해서 진행하고 있음을 의미한다. 이중적 의미를 지닌 영문 제목 ‘Tense’2)는 관객들이 전시 공간에 펼쳐진 오브제들을 피할 때마다 발생하는 매 순간의 긴장감(tense)와 함께, ​관객들에게 회화의 시간성을 직접 경험하는 기회를 마련한다.
 
 
1) 이현, 「아티스트 인사이드: 제목 미정…, 직관의 풍경」, 『아트인컬쳐』, 2019년 2월호.
2) 전시의 영문 제목은 긴장관계와 시제라는 이중적인 의미를 활용한다.
 
 
 
박경률 (1979년생)은 홍익대학교에서 회화 전공으로 학사, 석사학위를 받았고, 영국 런던 첼시예술대학교에서 순수예술로 석사학위를 받았다. 박경률은 두산갤러리 서울 (2020, 서울), 백아트 서울 (2019, 서울), Lungley Gallery (2018, 런던), Madame Lillie Gallery (2017, 런던), SIDE ROOM Gallery (2017, 런던)에서 개인전을 열었다. 이외 경기도미술관 (2020, 안산), 문화역서울 284 (2020, 서울), 일민미술관 (2019, 서울), Mine Project (2019, 홍콩), Beijing Commune (2019, 베이징), 송은아트스페이스(2018, 서울)등에서 다수의 그룹전에 참여하였으며, 2018년에 송은미술대상 우수상을 수상하였다. 서울시립미술관 난지미술창작스튜디오, 국립현대미술관 고양레지던시 입주 작가로 참여하였고, 현재 두산레지던시 뉴욕에 입주해있다.
 
  • 등록된 댓글이 없습니다.

Go Top